ВЕЛИКИ ЧЕТВРТАК У ПАНЧЕВУ

IkonaTajneVecere

 

 

 

 

 

 

„Прими ме данас, Сине Божији, за причасника Тајне Вечере Твоје, јер нећу казати тајну непријатељима Твојим, нити ћу Ти дати целив као Јуда, већ као [покајни] разбојник исповедам Те: Помени ме, Господе, у Царству Твоме!“ (превод тропара „Вечери Твојеја тајнија“, који се поје на Велики четвртак уместо песма: „Иже херувими“, „Тјело Христово“, „Да испољнатсја уста наша“ и као причастан)

У Свети и Велики Четвртак, 5. априла 2018. године, Вечерње с входом са Јеванђељем и у наставку Литургију Светог Василија Великог у Светом храму Успења Пресвете Богородице у Панчеву, служио је старешина храма Високопречасни протојереј-ставрофор Радослав Милановић, уз саслужење ђакона мр Мирка Петровића, а појали су протојереј-ставрофор Стеван Урошев, чтец Душан Панајотовић и Стојан Оморац. Причестио се знатан број верника јер је у овај дан Господ установио Свету Тајну причешћа.

„Дан [је овај] посвећен спомену на умовеније (прање) ногу, установљење Тајне вечере, опроштајну беседу Исуса Христа с ученицима – у Сионској горници, и на путу за Гетсимански врт, на првосвештеничке молитве Господове пред страдања, и на предају Богочовека на страдање.“ (Светачник, том други, стр. 672)

Поменута Сионска горница или Аногеон је велика прострта соба, где је Господ извршио Последњу (тајну) вечеру са Својим Ученицима.. У истој просторији су се Свети Апостоли били затворили после Вазнесења Господа Христа, на које је у дан Педесетнице и сишао Свети Дух на њих. (исти извор)

Свети Атанасије Велики је мишљења да је Пасха припремљена у дому Зеведеја и да је он носио воду у крчагу, иако су други другачије о томе рекли.

Причестио се ту и Јуда на Тајној вечери, али је изашао и отишао непријатељима и продао свога Учитеља Божанског. Зато Свети Јован Златоусти у једној својој беседи говори „да се сви они који Божанствену Литургију и пре свршетка остављају, без да последњу молитву дочекају, Јуди уподобљавају.“ Нажалост, често се да видети како – надајмо се само из незнања – они који ређе долазе у храм, чим приступе Светој Чаши, излазе и напуштају храм.

Само у Јерусалиму, по заамвоној молитви бива и Чин умивања ногу.

„А изгледа, да је Христос пре свих Јуду умио, који је бестидно сео на прво место, а на крају Петру приступа. А овај беше ватренији од свих, не диопушта Учитељу, и опет брзо уступа. Умивши, дакле, ноге њихове, и преславну висину показавши смирењем, узев опет ризу и севши, учи их да љубе један другога, и да не траже старешинства. А док су они јели, и о издаји почиње да говори. А док се ученици смућиваху због речи, Исус говори само Јовану тајно: Коме Ја умочивши хлеб дам, то је тај који ће ме издати. Јер да је Петар чуо ову реч, како беше ватренији од других, Јуду би убио.“ (део Синаксара за Велики Четвртак)

Исус Христос је завршио Пасху са Ученицима по закону: „најпре право стојећи, и опасани, са обућом на ногама, штаповима у рукама, и друго све што закон заповеда, да се не би нашао као законопреступник“. (извор: Синаксар)

Божански Златоуст говори да, „пре но што ће почети да вечерају, устаје од вечере, скида горњу хаљину, и воду илива у умиваоник, све сам радећи, уједно, дакле, и Јуду посрамљиваше, а уједно и Ученике подсећајући, да не траже старешинство.“ (исто)

„Поћутавши мало, узев хлеб, говори: примите, једите; а исто тако и чашу: пијте од ње сви – рекавши – јер је ово крв Моја Новога Завета, ово чините у Мој спомен.“ (исто) Просфора је, дакле, хлеб, а не опресноци (бесквасни хлебови), које на жртву неки приносе.

Увече је вршено Јутрење Великог петка и свештеници су редом читали 12 Страсних јеванђеља у којима су Јеванђелисти описали – за нас спасоносна – страдања Господња: крст, клинце, копље, смрт. Ђакон је вршио предвиђена кађења и произносио јектеније, а појац Стојан Оморац читао и појао антифоне, стихире и тропаре.

Аутор чланка:

инж. Стојан М. Оморац, појац